tisdag 8 juni 2010

Lilla handen

För en tid sedan fick Elias en skena att ha om sin vänstra hand (den som oftast är knuten). Det är en mjuk skena och Elias behövde inte många sekunder för att lista ut hur man tog av den. Jag envisades med att sätta på honom den igen och då tog det honom ungefär lika många, eller snarare få, sekunder att inse att det gick bra att knyta handen och sticka in tummen mellan pekfingern och långfingern trots skena. Helt meningslöst med andra ord...

Nu har Elias alldeles nyligen fått en hård skena istället och nu är det omöjligt för honom att lirka ut tummen. Den fästs med kardborrband som är väldigt starka så han klarar inte av att ta den av sig. Denna skena behöver Elias bara ha på natten och det funkar jättebra. På kvällen säger han själv till om att han vill ha den och sen sitter den på hela natten och det är aldrig någon brådska att ta av den på morgonen.

Jag blir så glad över att det funkar! Små barn ska inte behöva tvinga in sina kroppsdelar i skenor och liknande, men Elias behöver inte tvingas, han verkar tycka att det är helt ok, kanske till och med riktigt bra, med en skena. Jag hade en liknande skena under en tid när Elias var nyfödd eftersom jag fick problem med mina händer då. Jag skäms att säga att det var betydligt mer gnäll på mig...

Sover gott med skena

Inga kommentarer: